Misschien wel het grootste gevaar voor de rol van marketing en communicatie in de duurzaamheidstransitie... Bedrijven schatten de risico's op greenwashing steeds beter in. An sich een goede zaak, maar het krijgt steeds meer een pervers effect.
Greenhushing is het omgekeerde van greenwashing. Het is niet communiceren terwijl je wel de nodige inspanningen levert. Met als argument dat de buitenwereld toch zal vinden dat de inspanningen onvoldoende zijn.
Het is een gevoel dat ook in België sterk aanwezig is. Vivons heureux, vivons cachés blijft bij ons ingebakken zitten.
Wat is nu het probleem, hoor ik je denken. Wel, als alle bedrijven niet communiceren over wat ze doen, lijkt het alsof er niets gebeurt. En worden andere bedrijven niet aangemoedigd om zelf stappen te zetten.
We weten dat de rol van communicatie er vooral een is om andere bedrijven te inspireren, misschien zelfs soms onder druk te zetten. Wanneer dat niet gebeurt, komt er een vertraging van de duurzaamheidstransitie. En die tijd hebben we spijtig genoeg niet.
Onze raad aan bedrijven? Bepaal eerst waar jouw grootste impact zit in de duurzaamheidstransitie (je 'core') en communiceer daarover op een eerlijke, transparante en volledige manier. Zo help je niet alleen je eigen bedrijf of merk, maar ook anderen.
Comentarios