top of page

Mind the gap : de onmisbare rol van verhalen voor een accuraat CSRD-verslag

Writer's picture: Bart LombaertsBart Lombaerts

“De beste wensen voor het nieuwe jaar!” “Wat mag ik jou toewensen?” “Heb je goede voornemens?”

 

We zijn op kousevoeten 2025 binnengeslopen en worden wensen gedeeld en wordt naar voornemens gepolst. Voor menig CFO en communicatiedirecteur zal die wens een link hebben met het CSRD-verslag.

 

Ofwel omdat ze bij een beursgenoteerd bedrijf werken en in 2025 hun eerste verslag mogen/moeten publiceren. Ofwel omdat ze bij een bedrijf werken met stevige omzet en heel wat medewerkers. Dan weten ze al dat ze dit of volgend jaar hun data moeten verzamelen om in 2026 of 2027 aan het rapporteren te slaan.

 

Ook wij zijn volop in CSRD-modus omdat we een aantal beursgenoteerde bedrijven begeleiden in het maken en communiceren van het rapport.

 

En laten we eerlijk zijn: ook wij leren nog elke dag bij. Dit is ontongonnen terrein waar enkel een goede samenwerking tussen mensen met zeer verschillende achtergronden tot succes kan leiden.

 

Bridge the gaps

 

Het belangrijkste inzicht dat we de afgelopen jaren opdeden? Dat verhalen absoluut noodzakelijk zijn om een volledig CSRD-verslag af te leveren. Dat klinkt misschien wat paradoxaal omdat het toch vooral om data draait.

 

Vergis je niet: geen enkel bedrijf heeft op dit moment alle data op orde. Omdat je simpelweg niet op elk van elementen van CSRD stappen kan gezet hebben. Er zijn immers maar liefst 1100 datapunten waarond je kan/moet rapporteren.

 

Rapporteren met cijfermateriaal is dus niet bij elk van die punten mogelijk. Maar wat je wel kan, is bij belangrijke elementen aangeven wat je houding, je strategie, je ambitie is. En dat doe je best op een attractieve manier. Met een interview, een artikel, een dieptegesprek,…

 

Een CFO verwoordde het prachtig: we hebben content nodig ‘to bridge the gaps’

 

Conclusie? Zonder verhalen, zonder content geen CSRD-verslag. Zeker nu nog niet.

 

Wil je weten hoe jouw bedrijf of organisatie een sterk duurzaamheidsverhaal kan brengen? Contacteer ons gerust. Of het nu gaat om een inspiratiesessie, een gastcollege of een begeleidingstraject, je kan bij ons terecht.

4 views0 comments

Comments


bottom of page